lørdag 8. januar 2011

Digitale ferdigheter i matematikk læreplanen

Jeg er sikker på at digitale medier bringer inn nye mulighter for elever til å lære matematikk.



Læreplanen sier at elevene skal kjenne til, bruke og vurdere digitale hjelpemiddel til problemløsning, simulering og modellering



Digitale verktøy kan brukes til spill, visualisering, utforsking og publisering.



I tillegg er viktig å finne informasjon, analysere og presentere data med passende hjelpemiddel og gjøre dette med kritisk sans.



Elevene mine har rimelig god digital grunnkompetanse, så å gjøre dette handler mest om min planlegging, vurdere hva som passer å gjøre til hvert av kompetansemålene i læreplanen i den forstand at omfanget sikkert kan økes. F.eks. skriver elevene i år på papir. Et mål må være elevene kanskje neste år skriver og leverer på ITSL også i mitt fag. Tror sikkert jeg har forbedringspotensiale ved å vurdere bruk av digitale hjelpemidler mer bevisst når jeg lager periodeplanene.

Vi lever i et visuelt samfunn. Digitale medier gir mulighet til å vise det dynamiske i faget og vise sammenhenger som ikke er mulig med det statiske som en side i en bok eller den tavle også for den saks skyld representerer.



Skolen har jobbet med konkretisering av læreplanene. Jeg har ikke deltatt aktivt i dette arbeidet i matematikkfaget. Mitt inntrykk er at samarbeid om dette er tidkrevende, men nyttig for lærerne på den måten at resultatet blir bedre ved at flere måter å se ting på kommer fram og blir diskutert.

2 kommentarer:

  1. Spennende å lese bloggen din. Ja jeg ser at du har større utfordringer med å digitalisere mattematikkfaget enn jeg har med helse og sosialfag. Sønnen min som går på påbygg sier han velger alle matteoppgavene han kan gjøre på nettet først, og så tar han noen av de i boka etterpå.

    SvarSlett
  2. Du skriver at dine elever har rimelig god digital grunnkompetansen. Jeg satt og leste Ola Erstad sin bok som heter "Digital kompetanse i skolen". Begrepet digital kompetanse er veldig omfatende og jeg trur at det er veldig lett for en lærer å tro at elevene har denne kompetansen i for eksempel matematikkfaget siden elevene er hele tida på nett. Digital kompetansen kan utvikles, den går fra det enkle til det mer avanserte. (du vet det selvfølgelig selv, det var bare noen tanker jeg fikk mens jeg leste ditt innlegg) Det gjelder ikke bare elever, men oss også. For noen måneder siden lærte jeg å opprette en blogg. (det kan sikkert de fleste elevene fra før av)
    Ja, arbeidet om å konkretisere læreplanene er tidskrevende. Men det som er flott med vår skolen, er at det er lett å samarbeide med lærere og de fleste følger utviklingen i samfunnet. Gleder meg til å komme tilbake!

    SvarSlett